Przygotowanie plików do druku
15 maja 2015
Fotokalendarze- świetny pomysł na oryginalny prezent i nie tylko….
18 maja 2015
Pokaż wszystkie

Dobre rady do zapamiętania

Dobre rady do zapamiętania

Zgodzicie się chyba ze mną, że lepiej uczyć się na błędach popełnianych przez innych niż przez siebie. Żeby więc ułatwić sobie pracę, zachęcamy do zapoznania się z naszymi radami. Dotyczą one różnych etapów produkcyjnych: projektu, druku, uszlachetnień czy introligatorni i warto, żeby o nich wiedział zarówno handlowiec jak i grafik, drukarz i krajacz.

Niektóre są bardzo oczywiste, a inne pewnie nawet przez myśl by Wam nie przeszły.

Zatem ZACZYNAMY:

  1. Przy wydrukach dwustronnych na cyfrze, należy pamiętać żeby jak najlepiej spasować przód z tyłem. Nie uda się to z pewnością idealnie, bo cyfra ma swoją tolerancję przesunieć- ale trzeba dołożyć wszelkich starań żeby były one jak najmniejsze. To bardzo ważne – gdyż wpływa na każdy kolejny proces obróbki produktu (foliowanie, UV, sztancowanie, pregowanie czy krojenie.
  2. Przy wydrukach cyfrowych, dwustronnych- na których na jednej stronie ma być nałożony lakier UV wybiórczo – pasujemy zawsze względem strony na którą nakładamy lakier UV
  3. Drukując grafikę czarno-białą, najlepiej upewnić się jaki raster ma maszyna na której będzie druk (punktowy czy liniowy) i wówczas odpowiednio dopasować wielkość rastra, żeby uniknąć poszarpanych krawędzi i pikselozy.
  4. Jeśli na druku klient chce nanosić pieczątkę, najlepiej zaproponować niepowlekany papier offsetowy, a jeśli ma to być naklejka to Etykiety samoprzylepne Conti Label, na których pieczątki się nie rozmazują.
  5. Przy folderach/katalogach składanych i szytych (gdzie strony są bigowane), kartki wewnątrz docelowo muszą być krótsze, żeby po złożeniu nie wystawały z katalogu. Czasami odbywa się to dopiero na etapie docinania , już po zszyciu. Ale niekiedy projekt jest tak zrobiony, że nie można tego zrobić na tym etapie np. ma pionowe, równe paski od krawędzi…
    Najprostszym rozwiązaniem jest wtedy rezygnacja z owych pasków, ale na to nie zawsze zgadza się klient.
    Kolejną możliwością jest – „wciągnięcie/przesunięcie” grafiki wewnętrznych stron do środka jeszcze w projekcie jeśli on na to pozwala- jest to tzw. creeping stron.
    Jeśli natomiast nie ma takiej możliwości należy przesuwać odpowiednio owe zewnętrzne paski do wewnątrz na każdej składce o odpowiednio wyliczoną wartość – to również musi być wykonane na etapie weryfikacji pliku.
  6. Jeśli klient zleca nam wydruk wraz ze stworzeniem projektu- to dla nas komfortowa sytuacja, bo znając możliwości technologiczne maszyn drukarskich i introligatorskich oraz opierając się na naszym doświadczeniu możemy unikać kłopotliwych elementów np.:
    • nie zaleca się stosowania cienkich pasków przy krawędziach projektu, cienkich ramek dookoła – ze względu na tolerancję przesunięć w druku cyfrowym paski te mogą na każdym arkuszu wyjść różnej szerokości (2-3 mm szersze lub węższe), a przy pracach o niewielkich wymiarach- będzie to już bardzo widoczne.
    • jeśli można tego uniknąć- nie stosujmy na cyfrze przejść tonalnych. Technologia druku cyfrowego nie jest na tyle zaawansowana żeby takie przejścia ładnie wychodziły, przeważnie wyglądają jak zwykłe pasy – co nie jest estetyczne.
    • elementy graficzne: napisy, loga, zdjęcia itp. oddalamy od linii cięcia o ok 8-10mm. Jest to tzw. margines bezpieczeństwa dzięki któremu nie musimy się obawiać że jakiś element zostanie ścięty.
    • przy ulotkach dwustronnych, należy pamiętać żeby zawsze zgadzało się ułożenie pion/poziom na awersie z pion/poziom na rewersie
    • przy projektach np. kalendarzy czy innych produktów spiralowanych, bindowanych, bigowanych, szytych należy pamiętać żeby grafika była odpowiednio odsunięta od miejsca dziurkowania, szycia czy bigowania- inaczej grafika może być przedziurkowana, ścięta lub zasłonięta
    • ze względu na to, że „grafik też człowiek” ☺, warto poprosić klienta o sprawdzenie literówek, poprawności numerów telefonów, maili itp.- takie błędy są bardzo częstym powodem niepotrzebnych reklamacji
    • zanim wydrukujemy plik z przygotowanym projektem- zawsze warto mieć mailową akceptację klienta. Wtedy mamy pewność, ze zapoznał się z projektem, sprawdził wszystko i wie co otrzyma po wydruku.

Mam nadzieję, że choć część z wypisanych przeze mnie rad przyda się Wam i dzięki nim uniknięcie popełnienia niechcianych gaf.

Serwis Firmy DG Press Jacek Szymański korzysta z plików cookie
Mają Państwo możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie serwisu.

Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza akceptację plików cookies, co będzie skutkowało zapisywaniem ich na Państwa urządzeniach.

Informacji odczytanych za pomocą cookies i podobnych technologii używamy w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników, w tym profilowania. Wykorzystanie ich pozwala nam zapewnić Państwu maksymalną wygodę przy korzystaniu z naszych serwisów poprzez zapamiętanie Waszych preferencji i ustawień na naszych stronach. Więcej informacji o zamieszczanych plikach cookie jak również o zasadach i celach przetwarzania danych osobowych znajdą Państwo w Polityce Prywatności w zakładce RODO.

Akceptacja ustawień przeglądarki oznacza zgodę na możliwość tworzenia profilu Użytkownika opartego na informacji dotyczącej świadczonych usług, zainteresowania ofertą lub informacjami zawartymi w plikach cookies. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej wcześniej zgody.
Zgadzam się Później