Zgodzicie się chyba ze mną, że lepiej uczyć się na błędach popełnianych przez innych niż przez siebie. Żeby więc ułatwić sobie pracę, zachęcamy do zapoznania się z naszymi radami. Dotyczą one różnych etapów produkcyjnych: projektu, druku, uszlachetnień czy introligatorni i warto, żeby o nich wiedział zarówno handlowiec jak i grafik, drukarz i krajacz.
Niektóre są bardzo oczywiste, a inne pewnie nawet przez myśl by Wam nie przeszły.
Zatem ZACZYNAMY:
- Przy wydrukach dwustronnych na cyfrze, należy pamiętać żeby jak najlepiej spasować przód z tyłem. Nie uda się to z pewnością idealnie, bo cyfra ma swoją tolerancję przesunieć- ale trzeba dołożyć wszelkich starań żeby były one jak najmniejsze. To bardzo ważne – gdyż wpływa na każdy kolejny proces obróbki produktu (foliowanie, UV, sztancowanie, pregowanie czy krojenie.
- Przy wydrukach cyfrowych, dwustronnych- na których na jednej stronie ma być nałożony lakier UV wybiórczo – pasujemy zawsze strony
- Przy folderach/katalogach składanych i szytych (gdzie strony są bigowane), kartki wewnątrz docelowo muszą być krótsze, żeby po złożeniu nie wystawały z katalogu. Czasami odbywa się to dopiero na etapie docinania , już po zszyciu. Ale niekiedy projekt jest tak zrobiony, że nie można tego zrobić na tym etapie np. ma pionowe, równe paski od krawędzi…
Najprostszym rozwiązaniem jest wtedy rezygnacja z owych pasków, ale na to nie zawsze zgadza się klient.
Kolejną możliwością jest – „wciągnięcie/przesunięcie” grafiki wewnętrznych stron do środka jeszcze w projekcie jeśli on na to pozwala- jest to tzw. creeping stron.
Jeśli natomiast nie ma takiej możliwości należy przesuwać odpowiednio owe zewnętrzne paski do wewnątrz na każdej składce o odpowiednio wyliczoną wartość – to również musi być wykonane na etapie weryfikacji pliku.
- Jeśli klient zleca nam wydruk wraz ze stworzeniem projektu- to dla nas komfortowa sytuacja, bo znając możliwości technologiczne maszyn drukarskich i introligatorskich oraz opierając się na naszym doświadczeniu możemy unikać kłopotliwych elementów np.:
- nie zaleca się stosowania cienkich pasków przy krawędziach projektu, cienkich ramek dookoła – ze względu na tolerancję przesunięć w druku cyfrowym paski te mogą na każdym arkuszu wyjść różnej szerokości (2-3 mm szersze lub węższe), a przy pracach o niewielkich wymiarach- będzie to już bardzo widoczne.
- jeśli można tego uniknąć- nie stosujmy na cyfrze przejść tonalnych. Technologia druku cyfrowego nie jest na tyle zaawansowana żeby takie przejścia ładnie wychodziły, przeważnie wyglądają jak zwykłe pasy – co nie jest estetyczne.
- elementy graficzne: napisy, loga, zdjęcia itp. oddalamy od linii cięcia o ok 8-10mm. Jest to tzw. margines bezpieczeństwa dzięki któremu nie musimy się obawiać że jakiś element zostanie ścięty.
- przy ulotkach dwustronnych, należy pamiętać żeby zawsze zgadzało się ułożenie pion/poziom na awersie z pion/poziom na rewersie
- przy projektach np. kalendarzy czy innych produktów spiralowanych, bindowanych, bigowanych, szytych należy pamiętać żeby grafika była odpowiednio odsunięta od miejsca dziurkowania, szycia czy bigowania- inaczej grafika może być przedziurkowana, ścięta lub zasłonięta
- ze względu na to, że „grafik też człowiek” ☺, warto poprosić klienta o sprawdzenie literówek, poprawności numerów telefonów, maili itp.- takie błędy są bardzo częstym powodem niepotrzebnych reklamacji
- zanim wydrukujemy plik z przygotowanym projektem- zawsze warto mieć mailową akceptację klienta. Wtedy mamy pewność, ze zapoznał się z projektem, sprawdził wszystko i wie co otrzyma po wydruku.
Mam nadzieję, że choć część z wypisanych przeze mnie rad przyda się Wam i dzięki nim uniknięcie popełnienia niechcianych gaf.